بارش باران در حوزه سبزوار و جغتای| کاهش دید افقی رانندگان در جاده سبزوار و بردسکن (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۱۹ قبضه انواع سلاح غیرمجاز توسط پلیس مشهد راز همدلی چیست؟ دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها آیا از تأثیر اعجاب‌آور غلات در بهبود دیابت خبر دارید؟ مشارکت ۴۷.۴ درصدی مردم خراسان رضوی در انتخابات ۱۴۰۲ براساس آمار ثبت احوال اعمال قانون ۲۱۵۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | مصدومیت ۷۰ نفر درتصادفات رانندگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) خراسان رضوی دارنده رتبه هشتم ولادت در کشور در سال ۱۴۰۲ | مشهد رتبه یازدهم ولادت در استان پایین‌بودن تستوسترون چگونه بر سلامت قلب اثر می‌گذارد؟ هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در مشهد آغاز شد کتاب‌هایی که می‌توانند سمی باشند | چیزی که درباره کتاب‌ها نمی‌دانید درباره آسم و عوامل ایجادکننده آن شهروندان همچنان از کمبود‌ها و توزیع نامناسب شیرخشک گلایه دارند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | کاهش دما و بارش باران در اواخر هفته (١٨ اردیبهشت ١۴٠٣) کمبود آب و  چاره‌های پیش‌رو مشهد، میزبان جشنواره ملی بانوان امدادگر و کارآفرین | تشکیل ۸ هزار هسته کارآفرینی در جمعیت هلال‌احمر کشور + فیلم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اردیبهشت ۱۴۰۳| معوقات حقوق و مستمری بازنشستگان خردادماه واریز می‌شود ماجرای مردی که همسرش را خفه کرد حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟ +جزئیات ابلاغیه نمایندگان کارگری: میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و حق کارگران یک دستمزد عادلانه است
سرخط خبرها

سایه غول کرونا بر سر بچه‌ها | بچه‌ها را از کرونا نترسانید

  • کد خبر: ۳۴۹۸۷
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
سایه غول کرونا بر سر بچه‌ها | بچه‌ها را از کرونا نترسانید
کودکان قدونیم‌قد زیادی را این روزها در خیابان‌ها می‌بینیم که بدون ماسک و رعایت مسائل بهداشتی دست‌دردست مادرشان در حال قدم‌زدن هستند، کودکانی که این روزها طعمه جدید کرونا هستند.

لیلا جانقربان| شهرآرانیوز- در روزهای اول اوج‌گیری کرونا که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شدند و روزانه افراد زیادی در اثر ابتلا به این ویروس فوت می‌کردند، جای بسی خوش‌حالی بود که به گفته متخصصان، این ویروس تأثیری بر کودکان نداشت. اما بعد گذشت چند ماه امروز این ویروس چهره چرخانده و نه‌تنها نشانه‌های اولیه آن تغییر کرده است، بلکه همه‌گیری آن افزایش یافته و آمارها نشان می‌دهد که کودکان نیز از قربانیان جدید کووید۱۹ شده‌اند.

افزایش ابتلا و فوت در کودکان

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با بیماری کرونا، دراین‌باره گفت: باتوجه‌به اینکه محدودیت‌ها برداشته شده، امکان آلودگی جوانان و کودکان به بیماری کرونا به‌دلیل حضور در اماکن عمومی بیشتر شده است و به‌طور کلی با افزایش آمار ابتلا به کرونا در کودکان، شاهد فوت برخی آن‌ها بر اثر کرونا بوده‌ایم.

نوزادان هم در امان نیستند

این درحالی است که به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال99 در کشور ما کمتر از ۱۰کودک بر اثر کرونا فوت کرده بودند که همه آن‌ها نیز بیماری زمینه داشتند، اما این روزها تعداد آن‌ها نه‌تنها افزایش یافته، بلکه این ویروس دامن‌گیر نوزادان شده است و در روزهای گذشته شاهد فوت نوزاد چند روزه‌ای نیز در اثر ابتلا به کووید۱۹ بودیم و یک نوزاد ۲۳ روزه دیگر نیز در بوشهر چندی پیش قربانی کرونا شد.

بچه‌ها به همه‌چیز دست می‌زنند

دکتر علیرضا ناطقیان، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان، درباره ویروس کرونا و اینکه چقدر احتمال واگیربودن برای کودکان وجود دارد و آیا باید اقدامات خاصی درباره کودکان انجام شود، گفت: احتمال واگیری ویروس کرونا در کودکان کمتر از افراد بالغ است، ولی نمی‌توان مطمئن بود. در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و از نظر بیماری‌های زمینه‌ای مشکل دارند، باید احتیاط‌های لازم انجام شود، چون روش درمانی مطمئن و قطعی وجود ندارد.

 

علائم جدید کرونا در کودکان چیست؟

 

وی افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود برای موارد غیرضروری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکنند، زیرا ممکن است ناقل این بیماری شوند و آن را به فرزندان خود انتقال دهند.

ناطقیان اظهار کرد: ولی مهم‌تر آن است که این روزها از تجمع و رفتن به مکان‌های عمومی خودداری شود. بچه‌ها بیش از بزرگ‌سالان به همه‌چیز دست می‌زنند و دست خود را به‌ صورت و بینی و چشم خود می‌مالند که همین باعث آلودگی آن‌ها می‌شود.

برای کودکان از کرونا غول نسازیم

باوجود اینکه توصیه می‌شود بچه‌ها را این روزها از خانه بیرون نبریم، اجبارهایی برای خروج از خانه پیش می‌آید. دکتر فاطمه مالکی، روان‌شناس حوزه کودک، درباره مقاومت‌کردن برخی بچه‌ها برای استفاده از ماسک، گفت: بعضی خانواده‌ها بچه‌ها را از کرونا می‌ترسانند و از آن یک غول می‌سازند که این روش اشتباهی است.

وی افزود: برای ترغیب بچه‌ها به استفاده از ماسک می‌توان از راه‌های مختلفی مانند جایزه، عوامل تشویقی و الگوسازی استفاده کرد، حتی خیلی از مادران می‌توانند با همکاری بچه‌ها در خانه ماسک درست کنند و با مطرح‌کردن این موضوع بچه را به استفاده از ماسک تشویق کنند. بچه‌ از شنیدن این جمله که «خودش این ماسک را درست کرده است» در جمع لذت می‌برد و خانواده‌ها هرگز با گفتن این جمله که «می‌گم کرونا بیاد بخورت» به نتیجه نمی‌رسند و ممکن است آسیب‌های روحی دیگری به فرزند خود وارد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->